måndag 8 juli 2013

Nopoo för kropp och ansikte - naturlig hudvårdsrutin

Nopoo för kropp och ansikte är en livsstil som jag haft lika länge som jag har tvättat håret med Balsammetoden. Filosofin är enkel. Jag vill använda så rena produkter som möjligt, så långt det är möjligt på mitt ansikte och kropp. Resultaten har inte låtit vänta på sig. Från att ha varit uttorkad efter dusch och under vinterhalvåret till att ha en smidig och återfuktad hud. Jag har exprimenterat med olika ansiktsmasker, ansiktspeeling och återfuktning för kropp och ansikte. Det har varit en resa. Men en rolig sådan. De produkter och recept som passar mig(ja, du läste rätt: recept. Jag använder nämligen ofta produkter från kyl och skafferi i mina hemmagjorda produkter, honung och olivolja är tex ytterst populära)

Okej, varför naturlig hudvård?
Huden är vårt största organ och alltid utsatt för väder, vind och sol. Huden skyddar kroppen och lagrar d-vitamin. Huden innehåller fett som vi tvättar bort med hjälp av tvål och duschgele (som innehåller silikoner och mineraloljor. Läs mer om ingredienserna här.). Utan fett blir huden torr, vilket gör att vi smörjer in oss med kroppslotion från Dove eller Body Shop (båda är lika illa). Även dessa innehåller silikoner och mineraloljor. Mineraloljorna gör att kroppen blir beroende av hudcremen (likt läpparna blir beroende av cerat) och du smörjer in igen = en ond cirkel vi skapat själva. Alla produkter du applicera på ansikte och kropp åker genom hudens tre olika lager och många ingredienser följer med i blodomloppet, genom hjärtat, upp i hjärnan, genom alla organ och slutligen ut i urinet.7

En studie som gjorts av Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visade det sig att hela 9% av en kemikalie i ett solskydd kommit ut med urinet. Det hade alltså trängt sig genom huden och vandrat genom hela kroppen. Och konsekvenserna av detta, det har vi nog inte sett än. Många av våra hudvårdsprodukter innehåller hormonliknandade ämnen och andra gifter. Dessa får alltså färdas fritt genom vår kropp för att vi blivit beroende av rengöring och insmörjning tack vare ingredienserna. Ja, ni hör ju hur tokigt det låter.

Många ingredienser i våra hudvårdsprodukter innehåller för lite forskning för att veta hur skadliga de är för barn, gravida, kropp och miljö. Närmare bestämt 95% av alla kemikalier på marknaden idag saknar fullständig forskning(!!!!). Det vi vet är att cancer och andra autoimmuna sjukdomar ökar. I Danmark har man kunnat se att flickor kommer i puberteten tidigare och mäns spermier blivit sämre. Vissa hävdar att autism, barndiabetes och beteendestörningar är en konsekvens av våra skönhetsrutiner men det saknas långvarig forskning. Men det tydligaste vi ser i Sverige idag: astma och allergier bland barn och vuxna! Kemikalierna är huvudorsaken med alla parfymer och konserveringsmedel. Två ytterligare orsaker till att välja naturlig hudvård är 1. Miljöaspekten och 2. Djurförsöken.

Varning för aloevera-planta på produktens framsida
Många multiföretag lever på vågen av att vi börjat bli medvetna konsumenter och marknadsför ofta sina produkter som naturliga, miljövänliga och med lämpliga ingredienser. Gärna med en fin aloevera-planta eller annan exotisk växt på framsidan. Varningsklockan ska ringa i huvudet direkt! Ofta är detta ett vanligt marknadsföringsknep att locka till sig sina medvetna konsumenter. Lusläs därför ingredienslistan. Är mineraloljor, SLS/SLES, silikoner, alkoholer eller vatten i början av ingredienslistan – köp inte!. Gör din research hemifrån och gå till butikerna när du vet vad du är ute efter.

Bra skönhetsprodukter.
Jag använder inte speciellt mycket kommersiella produkter trots att jag är en beautyjunkie. Som make-up använder jag i regel mineralsmink (med undantag för mascara och läppstift). Foundation, puder, rouge, ögonskuggor och ögonbrynspenna finns i mitt ansikte en vanlig dag. Sminkmärket Tikei har de renaste produkterna. Everyday minerals och ID minerals är också klart godkända att använda.
Rosenserien finns det fullt av i mitt badrumsskåp. Rosenserien är Svanenmärkt och genomgår tuffa krav för att få lanseras. Köper du Rosenserien kan du vara trygg i att ingredienserna är bra. Jag använder hela fyrstegsserien från Rosenserien dvs rengöring, skrubb, mask och fukt.
Chokladserien är lika bra som Rosenserien men är svårare att få tag på. Själv har jag aldrig lyckats få tag på deras produkter.
African Black soap är ytterligare en kommersiell produkt jag vill slå ett extra slag för. Det är en mjuk tvål gjord på kokosolja och sheasmör. Är en superprodukt som kan användas till ansiktsrengöring, hårrengöring, ansiktsmask, ansiktsskrubb, flytande tvål och mycket mer. Kolla gärna på filmen nedan om African black soap.


Gör dina egna produkter
Förutom ovan nämnda produkter som klarar alla ingredienstester finns det inte mycket annat på marknaden(vad jag sett än). Vid intresse kan du därför exprimentera och göra dina egna hudvårdsprodukter. Jag tycker frågan om att göra egna produkter är värd att diskutera – är det egentligen rimligt att vi ska göra hudvård av fullt ätbara produkter när svält är ett stort världsproblem? För min del är jag delad. Hellre använder jag honung i ansiktet än Garniers skit, men jag tror att om den medvetna konsumentens makt blir större kommer fler godkända produkter = priserna pressas = hemmagjort blir överflödigt. Men sålänge gör man det man kan tycker jag. Diskutera gärna i kommentarsfunktionen vad du tycker.

Mina favoritrecept
Ansiktsrengöring: honung eller mandelolja tar bort smuts och makeup lätt som en plätt. Applicera, rengör och skölj av.
Ansiktsskrubb: askorbinsyra eller bikarbonat och honung eller ricinolja. Blanda lagom mängd direkt i handen och applicera på fuktat ansikte med cirkulerande fingrar. Skölj av med vatten när du känner dig nöjd.
Ansiktsmask:  honung och kakao. Bra till torr hy. Låt verka  20 minuter.
Aspirinmask: 4 st aspirintabletter (funkar ej med annan värktablett) i en skål med fyra droppar vatten. Mosa. Blanda med honung tills det blir en massa. Applicera på ansikte. Låt verka ca 15 minuter. Superbra som porförminskare, vid fet och oren hy.

Body scrub: socker och olivolja blandas i en skål. Appliceras på huden med cirkulerande rörelser. 

Vill du göra egna hudvårdsprodukter går du med i gruppen nopoo - gör det själv på facebook, kollar in nopoo.se och gör en enkel googling på vad du vill göra (tex ansiktscreme recept)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar