torsdag 6 juni 2013

Jag heter Linn och är en LCHF:are och nopoo:are


Hej.
Nu gör jag ett försök att blogga, igen. Som gammal bloggberoende person känns det skönt att vara i sitt rätta element. Innan denna nystartade blogg har jag drivit en relativt välbesökt skönhets/modeblogg under flera år. Tappade intresset, livet kom emellan och tillslut tröttande jag så enormt att jag la av med omedelbar verkan. Sociala medier är dock en del av mig och till vardags instagrammar jag på min instagram LINNTREHUNDRAPROCENT. Bloggen är tänkt som ett komplement till min instagram när mina tankar och behovet att skriva av sig inte räcker till helt enkelt
J

LCHF och naturlig-mat intresset ligger way back i mitt liv. Strikt lchf-kost har jag dock inte ätit i mer än 2 månader. Och så fantastiskt som min kropp svarat på det kommer jag aldrig äta pasta och bröd dagligen igen Från att vara trött, aldrig få tillräckligt med sömn och alltid haft behov av en trettiominutare efter jobbet till att vakna pigg och full med energi på morgonen. Från att aldrig kunnat äta något efter kl 19 på kvällarna pga illamående och uppsvullen mage som sett gravid ut och varit så öm att jag inte ens kunnat ha en tröja liggandes på magen till att ha en mage som ät platt, dygnet runt – även efter måltid. Trötthet och svullen mage – något jag lidit av i ÅR men insett att jag måste leva med det, som försvunnit efter att ha lagt om min kost till god lågkolhydratskost. För mig är det fantastiskt och nu har LCHF blivit en livsstil.

Att testa LCHF är för många en viktnedgångskur. Men då jag är och alltid varit en rätt liten tjej på ca 55 kilo till mina 163 cm har inte viktnedgång varit aktuellt. Nej, mitt intresse att testa LCHF går hand i hand med mitt intresse för hälsa, kost och framförallt att ha en så naturlig och giftfri livsstil som möjligt. Min giftfria livsstil har öppnat en ny värld. Inom kost är det LCHF/paleo/rawfood och inom skönhet är det hardcore nopoo som gällt för mig i många, många år. Balsammetoden är min hårvårdsrutin, jag använder inget annat än Rosenseriens hudvårdsprodukter, vegetabiliska oljor eller andra skafferivaror i mitt ansikte. Och jag ska säga det att mitt hår behöver inte tvättas mer än 2-3 gånger i veckan, min hy håller sig (oftast) felfri utan finnar och skavanker trots att jag i grunden har en blandhy som de allra flesta vilket innebär både fet hy, finnar och mycket extremt torra hudpartier. Kroppen smörjs in med hemmagjord bodybutter och håller sig återfuktad året om, utan konstigheter. För mig är ett naturligt liv min livsstil, men jag är inte mycket mer annorlunda än er. Jag är 22 år, vill plugga på universitet, älskar min sambo, lyssnar på house, festar ofta, fikar för mycket, klär mig inte som en hippie, skrattar mycket och älskar livet.

Bästa receptet på att bli lycklig? Ät LCHF för att bli piggare, ha nopoo som hudvårdsrutin för att bli kvitt dina hudproblem, sov gott varje natt, träna regelbundet det du tycker är roligt, skratta mycket och, viktigast av allt, kartlägg varför du inte är lycklig. Finns det människor i ditt liv som gör dig olycklig? Drömmar du har men inte vågar uppnå? Ett jobb du hatar men du jobbar kvar för du vet inte vad du skulle göra annars? Har du brist på fritidsintressen? Eller är det många små saker som sammantaget blir en stor olycklig massa? Kartlägg din olycka, förändra den och bli lyckligare än någonsin. Det tar tid, kanske en hel livstid. Men sålänge du strävar efter att ta bort det som gör dig olycklig och skapa din lycka så har du kommit en bra bit påväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar