onsdag 26 juni 2013

lchf eller lågkolhydratskost på olika sätt

Hej på er.
(undrar ni varför jag inte instagrammat idag är det för min telefon är på lagning. Imorgon är jag back on track, tror jag.)(min instagram är LINNTREHUNDRAPROCENT )

Mina åsikter om lågkolhydratskost, fetthets och ketoshets samt om detta inlägg kommer här.

Vi som äter lchf och lågkolhydratskost är alla ute efter samma mål - Att må bättre! Oavsett om det är för att vi är hälsomedvetna, vill gå ner i vikt eller äta naturlig mat. Vi ska hålla ihop och vara glada och positiva till andra som är nyfikna med lchf. Vi ska INTE stå med pekpinnen och säga att majs är förbjudet men choklad är ok, frukt är förbjudet men vin är ok, eller till och med att alla grönsaker och bär är förbjudet men att baka med stevia och mandelmjöl är ok. Alla har olika orsaker till sin kosthållning men vi har samma mål. Vi ska stötta varandra, inte stjälpa.

Jag började min resa superstrikt och mådde hur bra som helst. Pigg som en mört dygnet runt (från att ha gått och varit konstant trött trots 10 timmars sömn). Att kunna äta efter klockan sex på kvällen och inte må illa på morgonen (min mage svullnade upp som en ballong och gjorde ont VARJE KVÄLL sen jag var i fjortonårsålder - nåt jag lärt mig att leva med). Jag har nu börjat äta frukt, vilket inte är några problem alls. Jag fikar sockerfika på jobbet när jag är sugen. Jag äter majs ibland. Jag bakar med mandelmjöl, kokosmjöl, sukrin, kokossocker, bär och nötter för glatta livet. Det jag INTE mår bra av är gluten, för mycket socker, för mycket mejerier, snabba kolhydrater i stor mängd(äter alltid kolhydrater som tex rotfrukter innan gymmet). Eftersom jag började superstrikt och sedan introducerat ett livsmedel i taget vet jag vad som funkar för mig.

Medan du kanske inte alls tål frukt men det vet du bäst! MEN då ska du inte klanka ner på min fruktsallad med kokos, nötter och kesella!!

LCHF fått en dålig klang tack vare livsmedelsverket och andra. Men också tack vare oss!! Antingen ändrar vi namnet till lågkolhydratskost eller pratar om LCHF i goda termer.

Sammanfattning:
1. Vi börjar stötta varandra
2. Vi nämner det positiva med lchf, inte det negativa med vanlig kost till andra
3. Alla tål inte allt. Vissa tål det mesta.
4. Vi tar bort den smutsiga negativa stämpeln som lchf har fått
5. Vi som vill kallar vår kost för lågkolhydratskost

Stay positive! Puss på er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar